آموزش فروش | مشاوره فروش

مشاوره فروش | آموزش فروشندگی | آموزش فروش تلفنی ، آموزش فروش حضوری به صورت عملی - مشاوره بازاریابی آموزش فروشندگی حرفه ای آموزش تخصصی فروش - آموزش عملی فروش - مشاوره تخصصی فروش تلفنی فروش آنلاین

آموزش فروش | مشاوره فروش

مشاوره فروش | آموزش فروشندگی | آموزش فروش تلفنی ، آموزش فروش حضوری به صورت عملی - مشاوره بازاریابی آموزش فروشندگی حرفه ای آموزش تخصصی فروش - آموزش عملی فروش - مشاوره تخصصی فروش تلفنی فروش آنلاین

آموزش فروش | مشاوره فروش

مشاوره فروش - آموزش کارشناسان فروش - آموزش فروشندگی حرفه‌ای - آموزش فروشنده ( مشاوره مدیریت فروش . مشاور فروش . مشاوره مهندسی فروش . مشاوره فروش )


وب سایت رسمی: http://iranmct.com

شماره تماس : 09126465584

مشاوره بازاریابی ، آموزش بازاریابی ، مشاوره فروش ، آموزش فروش
تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT

بایگانی
پیوندهای روزانه

تیم مشاوران مدیریت ایران :

یکی از مهم‌ترین وظایف یک صادرکننده ارسال کالا به خریدار و سپس به مصرف‌کننده در بهترین شرایط ممکن است. کلید این روند در انتخاب بسته‌بندی و برچسب (لیبل) مناسب برای محصول است. برای بسته‌بندی محصول، انتخاب‌های بی‌شماری وجود دارد، از کارتن و بشکه تا پالت‌های چوبی و کانتینرهای فلزی.

یکی از مهم‌ترین نقش‌های بسته‌بندی ایجاد ارزش‌افزوده است. متوسط هزینه بسته بندی 10% قیمت تمام‌شده کالاهای صادراتی است ولی تا حدود 90% می‌تواند سبب ایجاد ارزش‌افزوده گردد.

همان‌طور که باید کالا در یک بسته‌بندی امن مورد محافظت قرار گیرد، لیبل موجود بر بسته‌بندی نیز مناسب انتخاب‌شده و در طول سفر تا رسیدن به دست مصرف‌کننده، همراه کالا باشد.

 

ابتدا باید به این سوال باید پاسخ داد : بسته‌بندی صادراتی چیست ؟

بسته‌بندی صادراتی Export Packaging عبارت است، انجام بسته‌بندی مخصوص برای ارسال به‌جایی خارج از مرزهای کشور به صورتی که هیچ‌گونه آسیبی در طی مسیر به آن وارد نشود که دارای 3 لایه زیر است :

1- بسته‌بندی صادراتی (بسته‌بندی ارسال) :خارجی‌ترین لایه محافظ محصول در هنگام صادرات است. مثل : جعبه‌های چوبی، بشکه‌های فلزی و یا نوار دور پیچ پلاستیکی شرینک.

2- بسته‌بندی خارجی : لایه میانی در بسته‌بندی است که علاوه بر محافظت از محصول برای رسیدن به اهداف ترفیع و تشویق خرده‌فروشی صورت می‌گیرد. مثل جعبه‌های 12 عددی حاوی قوطی‌های کنسرو.

3- بسته‌بندی فروش : بسته‌بندی پیرامون کالا – نزدیک‌ترین لایه بسته‌بندی به محصول است که برای مصرف‌کننده نهایی باقی می‌ماند.بسته‌بندی فروشی در حوزه بازاریابی بسیار حائز اهمیت است زیرا حاوی عناصر هویت بصری برند و اطلاعات پیرامون برند است. اینجاست که مدیریت برند و برندسازی اهمیت خود را خوب نشان می‌دهد. مثل جعبه لامپ کم‌مصرف.

این سه نوع بسته‌بندی با همکاری یکدیگر نقشی واحد ایفا می‌نمایند.

در زمان انتخاب بسته‌بندی به چه نکاتی باید توجه گردد :

بسته‌بندی باید علاوه بر حفظ کالا باعث اثرگذاری بر مخاطب گردد. برای انتخاب بسته‌بندی از دو مشاوره متفاوت بهره گیرید :

1- مشاور بازاریابی بین‌الملل : فردی که بازار فروش بین‌الملل و به‌خصوص رفتار مصرف‌کننده در بازار جهانی را بشناسد و یا قادر به تحلیل ان باشد. هرچه میزان تجربیات بین‌المللی این فرد بالاتر باشد، احتمال انتخاب بسته‌بندی متناسب با سلایق بازار هدف بالاتر است. این مشاوره جنبه روان‌شناختی بازار هدف را داشته و با عینک برندسازی به بسته‌بندی می‌نگرد.

2- مشاوره چاپ و بسته‌بندی : فردی که با تکنولوژی و امکانات بسته‌بندی موجود آشنا بوده و مشاوره فنی و تکنولوژیک ارائه می‌نمایند.

 

اجزای بسته‌بندی مناسب برای صادرات

بعد از مشاوره و انتخاب نوع بسته‌بندی، به نکات موجود بر آن توجه نمایید :

  • اطلاعات و برچسب (لیبل) : اطلاعاتی که باید به ‌صورت شفاف بر لیبل محصول صادراتی درج شده باشد.

اطلاعات موجود بر لیبل به دو دسته اصلی طبقه‌بندی می‌گردند :

1- اطلاعات الزامی : الزام قانونی کشور مبدا و مقصد (مانند: نام محصول / ترکیبات و مواد تشکیل‌دهنده آن / تاریخ استفاده/ شرایط نگهداری)
2- اطلاعات برندینگ : الزام برنامه بازاریابی و برندینگ شرکت عرضه‌کننده.

 

  • قوانین : قوانین بازار صادراتی را باید مدنظر داشت. شاید در کشور مقصد، برخی محصولات نیاز به نوع خاصی از بسته‌بندی داشته باشند. برای مثال در اروپا، بسته‌بندی در داخل نی، حصیر یا پوشال غیرقانونی است.
  • محدودیت‌ها در بسته‌بندی چوبی : در برخی کشورها، هر نوع بسته‌بندی چوبی نیاز به گواهی بسته‌بندی با چوب دارد. اکثر کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا، تقاضای استاندارد ISPM 15 (استاندارد بین‌المللی در ارزیابی گیاهی) بر جعبه‌های بسته‌بندی می‌نمایند.
  • ضایعات بسته بندی :

یک الزام قانونی برای کاهش وزن و حجم بسته‌بندی صادراتی وجود دارد. شرکت‌هایی که ملزم به بسته بندی در ابعاد و وزن‌های بالا هستند، باید در اداره محیط‌زیست Environmental Agency ثبت‌نام شده باشند. در برخش کشورها، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای تولید زباله و جمع‌آوری ضایعات مرتبط با بسته‌بندی وجود دارد، مثل green dot system در آلمان که نشان‌دهنده قابلیت بازیافت بسته‌بندی است.

  • کالاهای خطرناک :

هر نوع کالای خطرناک باید با بسته‌بندی کاملا امن پوشش و خطرات احتمالی و نحوه تماس با آن را به صورت کاملا واضح تشریح نمود.

  • بیمه :

به شرط بیمه بودن محموله هرگونه آسیب وارده در طی ارسال، قابل جبران است، اما اگر درصد آسیب به علت بسته‌بندی نامناسب بیش از میزان معمول باشد، تاثیر منفی بر بیمه محموله خواهد داشت.

  • قراردادها :

برای جلوگیری از هرگونه اختلاف در خصوص کالای خسارت‌دیده در طی مسیر ارسال، مشخصات بسته‌بندی را با خریداری قطعی و در متن قرارداد ذکر نمایید.

 

مواردی که باید در برچسب مدنظر باشد.

اطلاعات مورد نیاز یا باید مستقیم روی محصول یا روی یک برچسب آن درج گردد. برچسب یا نشانه محصول باید پایدار و در مقابل عواملی مانند رطوبت، مقاوم باشد.

هر بسته‌بندی باید دارای نمادهای هویتی مشخصی از برند عرضه‌کننده باشد. پس از وجود این عوامل اطمینان حاصل نمایید :

1- اعداد و نشان‌های هویتی

  •  نام خریدار و میزان سفارش.
  •  شماره سری هر بسته و تعداد کل بسته در هر محموله.(مثل 7 از 250)
  •  مشخصات مقصد: نام مقصد بدون اشاره به جزئیات آدرس. توجه داشته باشید که اگر نام محل مشابه جای دیگری در دنیاست، به آن کلمه‌ای دیگر بی افزایید. مانند نام یک بندر، رودخانه یا یک شهر( مثل : خلیج‌فارس / خلیج مکزیک).
  •  وزن

2- نحوه حمل

برخی سمبل‌های مندرج بر بسته‌بندی، نشانه نحوه حمل محصول است. مثل قابلیت شکستن و یا جهت باز شدن. نوع و محل مناسب برای درج این سمبل‌ها در استاندارد ایزو 780 آمده است.

3- خطرهای احتمالی محصول (پس از قابلیت رویت برچسب‌ها اطمینان حاصل نمایید)

4- محل اصلی بسته‌بندی کالا country of origin . (برخی از کشورها، دارای قواعد خاص بسته هستند. از قوانین کشور مقصد مطلع باشید).

بسته‌بندی صادراتی (خارجی‌ترین لایه ) تا جایی که امکان دارد باید بی‌نام باشد، بانام برند یا علامتی که نشانی از یک کالای باارزش درون بسته‌بندی‌ها است، آن را نشان‌گذاری ننمایید که این امر احتمال دزدیده شدن محموله در طی مسیر را بالا می‌برد.

منبع : تاثیر بسته‌بندی و برچسب بر صادرات کالا

مطلب مرتبط: به‌کارگیری جوهر حساس به دما در بسته‌بندی هوشمند.

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی