4 تاکتیک برای ایجاد وفاداری مشتری به برند از طریق بازاریابی ارتباطی
تیم مشاوران مدیریت ایران :
یکی از چالشهای اصلی سازمان در استفاده از انواع تاکتیکهای بازاریابی بهمنظور افزایش سطح فروش و ارتباط درازمدت با مشتری، بررسی تاثیر این تاکتیکها بر رفتار مصرفکننده است. از طرف دیگر تمام روابط به وجود آمده با مشتریان، ارزش حفظ شدن نخواهند داشت. زیرا در بلندمدت به علت تغییر در نیاز و رفتار مشتری، برخی از مشتریان با فرهنگ و رویکردهای سازمان همخوانی ندارند.

سازمانها معمولا از خود میپرسند: کدام تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی، اثربخشی بالاتر و موجب وفاداری مشتری خواهند شد؟
در ادامه به بررسی تأثیر تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی (بازاریابی رابطهای) به عنوان یکی از انواع بازاریابی بـر رفتار خرید مشتری خواهیم پرداخت.
- بازاریابی ارتباطی Relationship Marketing عبارت است از تلاش همهجانبه سازمان در جهت ایجاد، توسعه و حفظ رابطه نزدیک و روبه رشد بـا مشتریان.
بنا بر تعریف فوق، بازاریابی ارتباطی بر 3 رکن اساسی تمرکز دارد :
1- ایجاد ارتباط پایدار
2- ایجاد ارتباط متقابل
3- رشد ارتباط
در تمام مباحث مرتبط به بازاریابی که در آن تعاملی بین یکی از اعضای سازمان و مشتری وجود دارد، امکان استفاده از بازاریابی ارتباطی وجود خواهد داشت.
تئودور روزولت (رئیسجمهور اسبق آمریکا): تا زمانی که افراد از میزان توجه شما به آنان اطلاع ندارند، میزان دانش شما برای آنان اهمیتی ندارد.
جمله فوق در جنبههای بسیاری از زندگی صحیح است و صدالبته که کسبوکار نیز از آن مستثنا نیست.
در حقیقت بازاریابی ارتباطی با عناصر اصلی برندینگ فردی (برندسازی شخصی) نقاط اشتراک بسیار دارد. در مبحث برندینگ فردی، دو عامل اصلی و حیاتی در دستیابی به موفقیت وجود دارد:
1- ایجاد رابطه
2- ایجاد اعتماد
هنگامیکه با مشتریان خود ارتباط برقرار ساخته و اعتماد آنان را به دست میآورید، به وفاداری آنان به برند نیز دست خواهید یافت. این وفاداری یک مزیت رقابتی بسیار بزرگ و اساسی برای برند شما است.
به یاد داشته باشید که مشتری وفادار، ادامه بقای شما را تضمین مینماید.
• هرچه طول عمر خرید مشتری وفادار بیشتر باشد، امید به زندگی برند نیز افزایش پیدا خواهد نمود.
پس بر اساس نقاط اشتراک بین تعریف بازاریابی ارتباطی و برندینگ فردی که هر دو بر تعامل نزدیک با مشتری استوار هستند، برای رسیدن به مشتری وفادار باید بر ایجاد رابطه و اعتماد برنامه مدونی در سازمان وجود داشته باشد. پیشتر در خصوص "ساخت برند با هاله اعتماد و اعتبار Brand Trustable "در همینجا مطلبی ارائه نمودهایم.
چهار ایده برای ساخت ارتباط و ایجاد وفاداری برند :
1- ارائه تخفیف به مشتریان در هنگام خرید مجدد.
هر فردی به دنبال بهترین شرایط در معامله است. پس اگر مشتری برای خرید مجدد به نزد شما بازگشت، پاداشی به انتخاب مجدد وی اختصاص دهید. اجباری به ارائه تخفیفهای بزرگ نیست، فقط یک تخفیف کوچک. این نشانهای از توجه و قدرانی شما از حضور مجدد مشتری است. این شیوه سبب تشویق مشتری به وفاداری به برند خواهد شد.
2- تخصیص پاداش به معرف.
به مشتریان کنونی خود برای معرفی برندتان به دیگران، پاداش دهید. این پاداش نشانی از قدرانی و اهمیت مشتریان کنونی در کسبوکار شما است. از سوی دیگر به رشد سریع پایگاه اطلاعات مرتبط با مشتریان کمک مینماید.
ادامه مطلب : 4 تاکتیک برای ایجاد وفاداری مشتری به برند از طریق بازاریابی ارتباطی